NAUJIENOS APIE MUS dvirINFO MARŠRUTAI KATALOGAS DVIRATIS A-Z RENGINIAI GALERIJA D.U.K. FORUMAS SKELBIMAI WIKI
A-Z: Dviraciai ir ju gamintojai A-Z: Dviraciu detales ir aksesuarai A-Z: Dviraciu remontas A-Z: Dviraciu transportas A-Z: Dviracio kultura A-Z: MTB A-Z: Dviraciu sportas A-Z: Keliones dviraciais A-Z: Klubai / organizacijos A-Z: Kitos nuorodos
DAŽNIAUSIAI UŽDUODAMI KLAUSIMAI

<< ATGAL

Kaip griūti it apsisaugoti nuo griuvimų važiuojant dviračiu?
Andriukas Dviratukas () 1999-10-22
Informacija iš http://www.autostop.lt/turizmas/
-------
Tikiuosi rasite sau naudinga kruopelyte tiesos. Kad lengviau butu skaityti, suskyrschiau i skyrius, ir idejau turini. Taigi galite praleisti kas neidomu. Man smalsu kiek jums shi rashliava idomi. Pakritikuokit man asmenishkai, kad kita karta rashychiau mazhiau.
-------

Kiek prisimenate, priesh pora savaichiu zhygelyje viena pana giuvo nuo dvirachio. Ji atsitrenke i kazhkoki girtuokli irgi kazhkaip besilaikiusi ant ratu. Mano zhiniomis shiais metais tai jau yra 3-as zhmogus, kuris griuvo nuo dvirachio ir gavo galvos trauma. Visos 3 yra merginos. Tai verchia mane prabilti apie tai, kad dviratiniai shalmai yra be jokios abejones visishka BUTINYBE! Ash tiesa neskaichiuoju vieno zhmogaus, kuri Birzhelio paskutinem dienom. Klaipedoje, viename ish zhiedu, uzhkabino sunkvezhimis, kai dviratininkas pargriuvo, sunkvezhimio priekaba pervazhiavo jam galva. Tokioje nelaimeje vargiai ar net shalmas padetu, nors ka gali zhinoti...

Zhemiau ash paminesiu:
1. kodel paprastai jus galite griuti (o priezhaschiu buna begale);
2. kaip reiktu griuti;
3. ka masto pasaulio dviratininkai ir valdzhios apie dviratinius shalmus.
4. kokie shalmai turi buti.

1. Kada griusime?

Griuvimai tikriausiai priklauso nuo patirties. Bet ish tikruju bet kokio patirimo dviratininkas, kaip zhinome, gali netiketai skraidyti. Ir vieno karto paprastai pakanka - patyres esi ar ne. Atrodo shiais metais netgi vienas dviratininkas sportininkas zhuvo (nebutinai Lietuvoje). Vazhiuojant grupese, ypach kur renkasi nelabai pazhistami zhmones, buna labiau pavojinga. Netiketi, dvirachio gedimai, kliutys, netgi piktavaliai zhmones. Daug kas gali priversti jus pasivolioti. Patyre dviratininkai turi privaluma priesh naujokus ir rechiau vazhiuojanchius - savo patirti. Bet kaip dainoje dainuojama: Griuti nesustabdyt, ir neatsuksi atgal, priesh Griuti lygus visi, ji visagale.

a) Patyre mazhiau atitraukia demesi nuo kelio, o jeigu atitraukia, jie visada zhino kada ir kur tai daryti, ir viena akimi stebi kas dedasi prieshaki. Jeigu ta akis irgi atitruksta nuo kelio, tai dviratininkas apskaichiuoja kada ji butinai turi grizhti. Sudetingose situacijuose, patyres dviratininkas vistiek speja apsidairyti, o nepatyres speja dar i ka nors atsitrenkti.
b) Patryes dviratininkas zhino kokie objektai gatveje yra pavojingi, ir jis juos bent jau daugeli mato.
c) Tai yra stovintys automobiliai. Jie gali pradeti judeti, arba ju dureles gali prasiverti.
d) Kiti dviratininkai. Atsidurus per arti nuo ju, ju demesys silpneja ir juos paprastai traukia prie jusu. Nera jokio skirtumo i kuria puse jie vazhiuoja. Jeigu jus priartejote, turite zhinoti ka darote.
e) Pestieji kurios pravazhiuojate. Ypach jei jie yra nusigrezhe nuo jusu. Jie gali bet kada nuspresti pasivazhineti kartu su jumis.
f) Kelkrashchiai, ivairios demes, balos. Kuo rechiau vazhinekite jais, ypach patamsyje. Kelkrashchiai paprastai buna pilni shiukshliu, kuriu jus net galite nematyti. Laisvai galite pradurti padanga. Shiukshliu yra savaime mazhiau ten kur automobiliai vazhiuoja (0.5 - 1 metras nuo krashto). Leiskite automobiliams sutraishkyti ir nushluoti shlamshta, kuris nuo ju gi ir byra. Shiukshles nera tiek pavijingos, kiek duobes is nematomi ish tolo kauburiukai. Dazhnai gerai yra vazhiuoti automobiliu numynta vaga asfalte. O idealiausia yra vazhiuoti pachiu kelio vyduriu, kur jo kokybe buna geriausia. Balos gali slepti duobes ir ka kita. Demes patamsyje, kartais virsta duobemis. Arba jos buna slidzhios.
g) Nuokalnese nereikia ishdykauti, ir visaip kelti vibracijas. Vengti netgi smulkesniu duobuchiu. Na stengtis vazhiuoti kuo lygiau. Tai yra del to, kad vibracijos gali pasidaryti nekontroliuojamos - papraschiausiai nesuvaldysite vairo, ypach jei rankos silpnos. Be to vibracija gali sukelti rimta gedima, pvz. itraukti priekini sparna i rata. Dideliame greityje jus net nepastebesite, kaip vibracija pati save padydina. Stenkites laikyti vaira abiem rankom. Jei reikia perjungti begi, ar pasikrapshtyti nosi kentekite, arba veskite ranka iki begiu nenukelus nuo vairo. Ash kartais vazhiuoju nuo dydesnio kalno, ir noriu perjungti spidometra, kad pazhiureti greiti - 55km/h-60km/h, arba pataisyti akinius, kad neashariochiau. Kai tik pakeliu ranka, tai ir jauchiu kad kelias kuris atrodo lygus, ish tikro verchia vaira drebeti taip, kad net shirdis suvirpa. Ir ash skubu padeti ranka atgal. Ne karta pastebejau, kad du laikikliai ish kiekienos puses laiko sparna zhymiai patikimiau. Dazhniai sparnas nuo vibracijos liechia rata, bet jo niekada neitraukia. Beje ir sparno pozicija ishlaikoma labai tiksliai. Na galechiau dar ka sugalvoti, ko saugotis. Bet kolkas pakaks. Gal patys parashykit, jei prisiminsite. Kaip ash pavyzdzhiui saugausi? Jei pravazhiuoju stovinchius automobilius, tai visada laikausi toliau nuo ju. O jeigu neimanoma, stebiu vairuotoja, ar jis nesiruoshia kaip nors man pakenkti. Jei vairuotojo nera, matomai automobilis nepavojingas. Su sutiktais dviratininkais - panashiai... Shiaip dvirachiu reiktu vazhineti pastoviai. Savo gyvenvieteje, ir i zhygius. Dazhniausiai bus kad jums dviratis suges butent vazhinejantis su reikalais, o ne kur nors zhygyje. O jeigu jus vazhinesites absoliuchiai visur, tai greichiausiai jis sugestu jums vazhiuojant visai letai, pvz. kopiant ant borto, o ne greitoje nuokalneje. Tokiu budu rimti gedimai, kaip luzhusi shake, ashis, ar remas nepadaro jusu kunui zhalos. Stebekit, ar dviratis nepradejo keistai elgtis (neiprastas garsas, padidejes lankstumas, pasikeites mynimas). Kad ir nezhymus pokytis, isitikinkite, kad zhinote ish kur jis kyla. Na uzhteks man chia...

2. Kaip griuti? Linksmoji dalis...

Paprastai, kai griuna zhmogus, jis bando pataisyti padeti iki pat paskutinio momento. Pavyzdzhiui griebiasi porankio, ar gretimo zhmogaus. Zhmogus visada stengiasi suvaldyti situacija. Buna netgi taip, kad griunantis dviratininkas griebiasi shalia vazhiuojanchio! Dviratininkas negali laikytis iprastu instinktu. Pirmieji griuvimai naujokams, buna ypach skausmingi, nes jie vis dar tikisi ishsilaikyti ant ratu. Todel jie laikosi dvirachio ish paskutiniuju. Nesvarbu kiek laiko zhmogus vazhinejasi. Pirmas kartas buna zhiauriausias, nebent buvo kur treniruotis. Savaime, kai laikaisi dvirachio, tai ir vertiesi per ji stachia galva. Tavo rankos palieka vaira tiktai, kai jau pastebi kad pasvyrimo kampas yra 90°. Tokiu budu galva dirba pirmiau, nei kitos jusu kuno dalys. Kai griunate jus visada tai pastebite. Svarbiausia yra atskirti kada atejo tas momentas. Paprastai tai buna, kai busimos avarijos priezhastis vis smarkeja. Kartais tai buna akivaizdu, kartais ne... Bet dazhnokai neitiketina. Duokite sau komanda palikti "laiva". Shokite zhemen - paprastai tai buna per vaira. I kuria puse shokti? Na dviratis neturi atramos tashko kai griunate. Kitaip sakant jus galite pakeisti skrydzhio traektorija paprastai maximum 30cm griuvimo vietoje. Karta kai priesh mane ishdygo iki juosmens duobe, man pavyko perkelti koja per vaira ir shokti i shali. Nusileidau tiesiai ant duobes krashto. Tai ir nenugarmejau kartu su dvirachiu ir nesusipjauschiau i ji. Vienas ish tikslu turi buti ishsiskirti su dvirachiu, kad jis jusu nesuzhalotu. Paprastai trinties jegos verchiamas jis negrius ant jusu, jeigu jus priversite ji griuti ant shono. Geriausia dar nuo jo atsispirti, jei imanoma. Kitas tikslas nusileisti ant zhemes patyrus kuo mazhiau trinties. Susiliesdami su asfaltu, nebandykite taisyti situacijos ir stotis ant koju. Ish inercijos jus vistiek griusite. Chia mes kalbam juk, kad vazhiuojate greitai. Neatstatykite ranku ir koju taip, kad bandytumete sustabdyti judejima pirmyn - smarkiai susizhalosite. Atstatykite rankas taip kad naturaliai nesitekshti veidu ir pilvu ant zhemes. Shvelninkit vertikalu smugi kiek ishmanote. Tada leiskite sau ristis pagal eisma. Pritraukite smakra prie krutines. Geriausia dar butu susiguzhti. Daugiausia galvos traumu buna pakaushyje. Nebandykite dairytis aplinkui ir baisetis artejanchiu asfaltu. Galvokite tiktai apie savo padeti erdveje ir apie savo nora riedeti. Praktishkai galetumet uzhsimerkti, kad apsaugoti akis, nes vistiek matyti nera ka. Bet akimis jus ivertinate asfalto aplink jus sukimosi greiti ir laiku galite apsaugoti kokia kuno dali. Dairymasis pavojaus link tiktai atstato jusu veida smugiui ish to pavojaus. Apsidairymui sugaishtumet tiktai laika. Karta vazhiuodamas pazhiurejau apachion i neveikianchias pavaras. Kai pajutau, kad mano priekini rata kazhkas stumia, pakeliau veida ir teshkiausi juo i laiptelius pritvirtintus mikrobusiuko gale.

Taigi kaip nukritus riedeti?

Apsiverskite ant nugaros, ir vel ant pilvo, ir t.t. pakol nesustosite. Iki tol galvos neatpalaiduokite ir neatlenkite atgal. Ir nebandykite naudoti ranku ar koju kaip stabdzhius. Naudojant kojas stabdymui, aishku sugersite kazhkiek energijos pavyzdzhiui savo padu. Bet kitos kuno dalys bus irgi privrestos buti stabdzhiu - nes atsiremti i pavyrshiu paprastai reikia triju tashku mazhiausiai - vienos ar dvieju koju nepakanka. Beje stabdant tiktai kojomis didesniu greichiu jus persisuktumet per juosmeni. Bet tai nelabai gresia, nes instinktyviai vistiek ishstatytumet rankas. Ridenantis jums praverstu kuo labiau priglusti prie asfalto - ne bandyti atsikelti. Taip sumazhinsit smugio sutelkta jiega, ir ishvengsite stuburo traumu, nes sumazhetu lauzhimo momentas. Taipogi sugertumet daugiau energijos.

Taigi griuvimo eiga:
1. Nushoki atokiau nuo dvirachio.
2. Rideniesi.
3. Saugai pakaushi.
4. Nestabdai ir nesistoji pakol nesustojai.

Vienas moralinis dalykas kuris jums pades pasirengti griuchiai yra pagalvoti, kad nebus baisu, o tiktai skaudes, ir kad dabar jums tiktai reikia ryzhto viska ishtverti. Jeigu jau asfaltas puola, pulkit ir jus. Jeigu ne jus, tai niekas kitas. Bijodami uzhdelstumet zhengti pirma zhingsni. Bet ishlikti ant griuvanchio dvirachio neimanoma. Taigi labiau uzhdelsus pasekmes buna rimtesnes. Taigi kas neishvengiama, su tuo reikia papraschiausiai susidurti. Atrodo tai viskas ir taip aishku ir logishka. Bet ash pats neishkarto ishmokau atsisakyti dvirachio, kai jis jau man nebetarnauja. Neishkarto ishmokau nebesistengti ishsilaikyti kazhkokioje padetyje - ant nugaros ar ant pilvo, bil tik greichiau sustoti - bet verchiau pasivartalioti ir likti sveikam. Tiesa shitos taisykles labiausiai tinka kai griunate ligioje vietoje. Bet ish tikruju jos tinka daugelyje atveju. Pavyzdzhiui priesh trys metus as isibegejau iki 30km/h. Apsidairiau ir tamsoje atsitrenkiau i geliu tumba. Smugis nebuvo visishkai netiketas, nes pazhiurejus pirmyn spejau pamatyti savo lempos shviesa jau ant tumbos virshaus. Stabdzhiu nespaudzhiau. Ash isikibau tvirchiau i vaira ir trenkiausi priekiniu ratu. Ratas susiplojo, tada sulinko ir nutruko remas. Ash jau verchiausi per tumba, bet vis dar buvau isikybes dvirati. Taip ir persivechiau per tumba veidu pirmyn. Paskutiniu momentu paleidau vaira bet ranku ishstatyti pirmyn jau nebebuvo vietos. Jos taip ir sutiko asfalta nuleistos ties juosmenim delnais i save. Kojos virsh batais kliude tumbos krashta ir man pabuchiavus zheme taip ir liko virshuje. Todel visos zhaizdos buvo visishkai nebudingose vietose. Delnai ir alkunes liko sveiki. Ant kelenu nubrozdinimai virsh kelenu o ne tiesiai ant ju - atsitrenkiau bebeik plokshchiai, pedomis uzhverstomis virshun (ant tumbos). Mano traukiamas, dviratis apsiverte virsh tumbos ir nusileido sedyne zhemyn uzh tumbos. Mano laimei jo trajektorija nukrypo kairen,tuomet kai ash lekiau tiesiai. Visa istorija yra aishku zhymiai ilgesne. Taigi nebepasakosiu. Kaip matote dviratis sugere nemazhai energijos, todel ash dabar su jumis ir shnekuosi. Jei dviratis butu bent kiek kietesnis, energija sugerchiau ash. Lygtai atrodytu, kad isikibes dvirati ash ishsigelbejau. Ish tikruju ash galejau shokti per vaira ir verstis, persiridenti per tumba pats pagal visas taisykles... Iki shiol mastau kas geriau skristi per tumba, ar priesh ja nushokti ir susilauzhyti kojas. Matomai kazhkas per viduri - atsitrenkti, o paskui nushokti. Po smugio jau tikrai nebuvo reikalo laikytis vairo.

3. Shalmas pasaulyje.

Nelaimiu statistika aishkai byloja kad shalmas yra butinas. Kiekvienas vazhinejantis dvirachiu be shalmo smarkiai rizikuoja. Kodel zhmones neneshioja shalmu? Nes jie mazhina patoguma, ir malonuma. Dazhnai pardavinejami shalmai yra negrazhus. Kitaip sakant, shalmas zhmogui nepatinka, arba jis neranda patinkanchio. Dazhnai shalmo atsisakoma, nes jame karshta. Kai kuriose shalyse shalmus bandoma padaryti privalomais. Tai mazhina dvirachiu naudojima. Dviratastai fanatikai vistiek vazhinejasi kaip ishmano, or kiti tiesiog nustoja vazhinetis. Dvirachiu naudojimo mazhejimas labai kenkia. Nes ju mazhiau matosi gatvese, ir visuomene atpranta gerbti dviratininka. Patys zhmones daugiau serga ir labiau liudi ir nuobodzhiauja. Dvirachiu ir ju daliu paklausa mazheja, ir kiti dviratininkai turi vis mazhesni pasirinkima parduotuvese. Privalomo shalmo alternatyva yra shvietimas, ir eismo taisykliu keitimas. O taipogi miestu ir keliu pritaikymas dvirachiams. Aplinkinius zhmones, ir ypach vairuotojus reikia pratinti, kad dviratininkai egzistuoja, ir kad jie yra privilegijuoti eismo dalyviai. Kai kuriose shalyse eismo ivykio metu kaltas yra labiau pavojingo transporto vairuotojas, beveik nepriklausomai nuo aplinkybiu. Dviratininkus reikia pratinti prie keliu eismo taisykliu, mokyti atsargumo, mokynti ginti savo teises kelyje, ir pirshti minti apie shalmus. Shalmo negalima brukti per jega. Nes tai pabrezhia dvirachio keliama pavoju, ir atbaido mazhiau mastanchius zhmones. Tuomet, kai tikrasis pavojus yra keliamas ne dvirachio, o jo nebuvimu, ir aplinkiniu, ypach vairuotoju abejingumu. Pvz. zhmogus vazhinejantis dvirachiu, greichiau sisimastytu ar statyti skersai kelio neapshviestoje vietoje geliu tumba. Na tiesa palangoje, tuomet taupe elektra, ir Vytauto gatve buvo apshviesta tiktai ish vitrinu. Bet vistik ta tumba stovejo "pavesyje", net jei lempos ir shviestu. Ash jau nekalbu apie tai kad tumbos skersai kelio yra barbarizmas. Aishku daug kritimu nera visai susije su automobiliais, bet juk jeigu mes vazhinetume dazhniau, tai ir griutume rechiau.

4. Koks shalmas?

Shalmas turi ne atlaikyti smugi, o ji sugerti. Iki shiol tokie shalmai geriausiai sugerdavo smugi, kai patys subyredavo - ishtyzhdavo, kaip sviestas, beveik kaip gerai zhinomas "penoplastas". Todel shalmus nedaro nei guminius, nei metalinius. Ish pazhiuros daugelis pardavinejamu shalmu yra kieti. Tai yra del to, kad ishorinis pavirshius padengiamas plonu kosmetiniu kieto plastiko sluoksniu - tiktai del vaizdo. Na ne visai, dar smugio pradzhioje shis sluoksnis leidzhia shalmui praslysti, kad nenusuktumet kaklo. Jega stachiai pavirshiui sugniuzhdo shalma, bet santikinai mazhai paveikia galva. Daugelis pardavinejamu shalmu rimtesnese parduotuvese tikrai uzhtikrina minimalia apsauga. Nebent neuzhtikrina ishvaizdos. Dauguma shalmu turi kruva skyliu vedinimui. Pedalas mynanchiam jos reikalingos (zhiema tikriausiai nereikalingos). O ant sedinutes sedinchiam vaikui - visai nebutinos. Geresni shalmai turi tokia tvirtinimo sistema, kur minimizuojamas kontaktas su galva. Tada pagereja vedinimas. Pachios tvirtinimo sistemos buna nepatogios - fiksuotos. Geresnes leidzhia pritaikyti shalma pagal galva, o ne atvirkshchiai. Kai kurie shalmai blogai laikosi, smunka. Isivaizduoju, kad pasitaiko kietu shalmu pardavime. Na tokiu kurie yra ish kieto kibirinio plastiko (dazhniausiai vaikishku). Venkite tokiu kibiru. Priesh pirkdami pasidairykite po keleta parduotuviu ir greitai suprasite kas yra shalmas, o kas - ne. Ishsirinkite sau patogu. Vistik, bet koki shalma neshioti yra geriau nei jokio. Ash jokio neneshioju. Ir blogai darau. Taip yra del to, kad man chia parduodami shalmai yra negrazhus. Nenoriu atrodyti kaip kiaushingavis. Ish kitos puses, neduodu aplinkiniams gero pavyzdzhio neshioti shalma. Gal negrazhus shalmas ant mano galvos priverstu zhones manyti kad vazhinetis dvirachiu yra pavojinga. O grazhus, priverstu juos pavydeti.

Saugokites...

Andriukas dviratukas

Vilnius