NAUJIENOS APIE MUS dvirINFO MARŠRUTAI KATALOGAS DVIRATIS A-Z RENGINIAI GALERIJA D.U.K. FORUMAS SKELBIMAI WIKI
A-Z: Dviraciai ir ju gamintojai A-Z: Dviraciu detales ir aksesuarai A-Z: Dviraciu remontas A-Z: Dviraciu transportas A-Z: Dviracio kultura A-Z: MTB A-Z: Dviraciu sportas A-Z: Keliones dviraciais A-Z: Klubai / organizacijos A-Z: Kitos nuorodos
DVIRAčIų TURIZMO PLėTROS GALIMYBėS AUKšTAITIJOS NACIONALINIAME PARKE
Transportas Turizmas

Dviračių turizmo plėtros galimybės Aukštaitijos nacionaliniame parke

Linas Stanaitis, Aukštaitijos nacionalinis parkas
(pranešimas konferencijai "Dviračių turizmas ir jo plėtra Lietuvoje", 1998 12 09)

Per paskutinius dvejus metus pastebimai išaugo dviračiais keliaujančių turistų skaičius. Manoma, kad tiek Lietuvos jaunimo, tiek užsienio turistų, keliaujančių dviračiais, nuolat daugės. Vykdydamas švietėjišką veiklą, propaguodamas sveiką gyvenimo būdą bei ekologiškai švarų transportą Aukštaitijos nacionalinis parkas (ANP) numato labiau išvystyti dviračių turizmą. 1997 metų balandžio mėn. patvirtintoje ANP planavimo schemoje pateikti siūlymai šios turizmo šakos plėtojimui ir sąlygų gerinimui. Joje pabrėžiama, kad ypač svarbus žingsnis - tinkamai parinkti maršrutus. Dviračių turizmo trasos neišvengiamai persidengia su autoturistų maršrutais. To reikėtų vengti ne tik saugumo sumetimais. Išmetamosios dujos, triukšmas yra ne mažiau svarbūs faktoriai, menkinantys kelionės metu gaunamą pasitenkinimą, o tuo pačiu ir viso maršruto patrauklumą. Todėl parenkant maršrutus reikėtų vadovautis tokiais principais:

  • dviračių trasos turi kuo mažiau sutapti su automobiliniais (ypač intensyvaus eismo) keliais;
  • turi būti galimybė aplankyti visus lankytinus objektus;
  • atkarpose tarp atskirų objektų kraštovaizdis turėtų būti patrauklus, dinamiškas;
  • maršrutai turėtų prasidėti vietovėse, kurias galima pasiekti traukiniu arba taprmiestiniais autobusais;
  • būtina atsižvelgti į visos Lietuvos bei tarptautinius dviratininkų maršrutus.

Nacionaliniame parke yra labai tankus lauko ir miško kelių, kelelių, takų tinklas. Jais galima pasiekti bet kurią lankytojus dominančią vietovę ar objektą visais metų laikais. Kuriant takų sistemą, pagrindinė problema yra ne tiek takų fizinis įrengimas, kiek maršrutų parinkimas bei informacijos juose "vizualizavimas", kad keliaujantys tokių maršrutų takais rastų kuo pilnesnę informaciją apie lankomų vietų gamtines bei kultūrines vertybes, galėtų orientuotis vietovėje bei maršrute. Populiarių maršrutų takų tvarkymas - keliavimo sąlygų gerinimas, dangų įrengimas, poilsiui skirtų įrenginių - suolų, pavėsinių statyba - yra tolesnis turistinių takų sistemos plėtojimo uždavinys.

Pagrindiniai specialiųjų dviratininkų takų įrengimo etapai susiję su iškylančiomis problemomis ir keliamais reikalavimais:

  1. Žemės naudojimo važiavimui juridinis įteisinimas, takų įtraukimas į žemėnaudos planus bei specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas, išduodamas savininkams.
  2. Detalių takų planų atskiriems maršrutams ir jų atkarpoms parengimas.
  3. Žymėjimo ženklų sistemos parengimas ir takų žymėjimas (markiravimas) natūroje.
  4. Būtiniausių įrenginių - tiltų per upes, ežerų protakas - remontas ir statyba, sunkiai pravažiuojamų vietų kelio dangos gerinimas.
  5. Nukreipiančiųjų informacinių ženklų ir stendų prie lankomų objektų įrengimas.
  6. Poilsio ir apžvalgos aikštelių, stovyklaviečių įrengimas.
  7. Trasų aplinkos formavimas (gerinimas):
    a) kraštovaizdžio taršos elementų pašalinimas arba paslėpimas želdinių pagalba;
    b) peizažų atidengimas ir pakelių pramatomumo gerinimas naudojant landšaftinius kirtimus.

    Sudarinėjant maršrutus, galimi keli variantai:
  1. Radialiniai vienadieniai maršrutai yra vieni populiariausių Europoje. Į parką atvykstama automobiliu ar kemperiu ir apsistojama ilgesniam laikui. Iš bazinės stovyklavietės daromi vienadieniai žygiai įvairiomis kryptimis, aplankant įdomiausias vietas. Tuo atveju, jeigu kai kurie objektai yra pernelyg toli, persikeliama į naują vietą. Tokiu būdu galima aplankyti visas parko įžymybes. Šiuo metu bazine stovykla vienadieniams žygiams realiai galėtų būti Palūšė. Iš čia vienadienių išvykų metu galima aplankyti pietines ir centrines parko vietoves. Ateityje įrengus kempingą Ginučiuose, šis galėtų tapti antrąja bazine stovykla, iš kurios galima rengti vienadienes išvykas po centrinę ir šiaurinę parko dalį. Pagrindinis radialinių žygių trūkumas tas, kad reikalingas savas transportas (nebūtinai, jei apsistojama poilsinėse). Todėl ypač svarbus objektas parko teritorijoje arba jo prieigose yra dviračių nuomos punktas(ai).
  2. Žiediniai maršrutai patrauklūs tuo, kad vienos kelionės metu atitinkamai nuo pasirinkto maršruto aplankoma didžioji dalis parko įžymybių, nuolatos keičiama nakvynės vieta. Šis būdas itin populiarus mėgstančio keliauti jaunimo tarpe, o taip pat tų, kurie ieško naujų įspūdžių ir betarpiško bendravimo su gamta. Tačiau šis variantas turi ir šiokių tokių trūkumų. Pagrindinis iš jų - stovyklaviečių stygius. Nacionaliniame parke stovyklauti leidžiama tik specialiai tam skirtose vietose, kurios pažymėtos žemėlapyje ir vietovėje. Šiuo metu tokių stovyklaviečių yra 16. Dar dvi naujai prijungtose teritorijose numatyta įrengti artimiausiu metu. Deja, šių stovyklaviečių nepakanka, kadangi dauguma jų skirtos vandens turistams ir susitelkę centriniame parko ežeryne. Todėl maršrutus tektų planuoti pagal nakvynės vietą, o ne pagal lankomų objektų išsidėstymą. Situaciją galima pagerinti papildomai įrengus keletą stovyklaviečių specialiai dviratininkams (ir pėstiesiems). Keletas žiedinių maršrutų siūloma ir anksčiau minėtoje Aukštaitijos nacionalinio parko planavimo schemoje: šiaurinis žiedas, pietinis žiedas ir juos jungiantis didysis žiedas. Siūlomo žiedo ilgis - apie 140 km. Jų pagrindu parengtas 85 km ilgio dviračių maršrutas. Metų pradžioje jo aprašymas išspausdintas žurnale "Kelionės ir pramogos" (Nr.2). Praėjusio sezono metu šiuo maršrutu pasinaudojo kelios turistų grupės. Iš jų sulaukėme naudingų patarimų ir pasiūlymų.
  3. Linijiniai maršrutai ypatingi tuo, kad kelionė pradedama ir baigiama skirtinguose taškuose. Vienas pagrindinių reikalavimų - pradinio ir galutinio taškų pasiekiamumas, t.y. ryšys su kitomis susisiekimo priemonėmis: traukiniais, tarpmiestiniais autobusais. Iš linijinių pagrindinis yra ašinis maršrutas iš Ignalinos per Palūšę į Tauragnus. Prie linijinių reikėtų priskirti ir tranzitinius maršrutus. Kai kurios jų atkarpos sutampa su anksčiau išvardintais, pavyzdžiui: Švenčionėliai - Ignalina - Tauragnai - Utena. Iš tarptautinių trasų, kertančių parko teritoriją, svarbiausias, ko gero, yra kelias į Daugpilį.

Be išvardintų variantų galimos įvairios jų kombinacijos, pvz. linijinių ir radialinių arba žiedinių ir radialinių, ir pan.

Trasų estetinis patrauklumas, kraštovaizdžio estetinis įvertinimas

Vienas iš kriterijų parenkant trasas yra kraštovaizdžio estetinė vertė. Esant galimybei reikėtų vengti ilgesnių atkarpų per tankius eglynus ir kitokių monokultūrų masyvus. Bet kokia monotonija mažina maršruto įvertinimo balą. Aukštaitijos nacionaliniame parke ši problema nėra labai aktuali reljefo įvairovės dėka. Tačiau itin dažnai susiduriama su pakelių užžėlimo problema. Tanki lapija vasaros metu užgožia vaizdingas panoramas. Todėl būtina landšaftinių kirtimų pagalba išvalyti pakeles, paežeres nuo tankių krūmokšnių, vaizdingose vietose praretinti medžių juostą, tokiu būdu suformuojant apžvalgos ruožus.

Jei parenkant maršrutų atkarpas yra kelios alternatyvos, reikia remtis kraštovaizdžio estetinio įvertinimo rezultatais. Panoramų estetinis įvertinimas gali būti naudingas parenkant apžvalgos aikšteles.

Turistams labai pagelbėtų ir bendras maršrutų estetinis įvertinimas. Jį nustatant būtina atsižvelgti į kraštovaizdžio patrauklumą ir dinamiškumą, automobilių eismo intensyvumą ir kelių dangą.

Kelių danga

Asfaltuotų kelių tinklas parko teritorijoje yra menkas, todėl nepriklausomai nuo pasirinkto maršruto, dalis jo veda žvyrkeliais ir miško bei lauko keliukais. Jų danga, deja, turistams nėra maloni. Vasarą esant sausiems orams net ir menkiausias eismas sukelia daug dulkiu. Dauguma miško dirvožemių yra smėlynai, tad kai kurie miško keliukai dviračiu yra tiesiog nepravažiuojami. Turistams, kurie patys laisvai pasirenka maršrutą, ypač praverstų informacija apie kelių dangą.

Trasų markiravimas, kelio ženklai ir saugumas

Prie sąlygų gerinimo derėtų priskirti ir trasų žymėjimą, kuris ypač svarbus tuo atveju, kai maršrutas veda ne automobiliniais keliais. Miško keliukai yra gana klaidūs ir netgi smulkiausiuose žemėlapiuose jie toli gražu nėra tiksliai pažymėti. Tuo tikslu reikėtų naudoti visuotinai priimtą (jei toks yra) žymėjimą arba sukurti specialią žymėjimo sistemą. Prie kryžkelių stovintys ženklai turėtų nurodyti kryptis ir atstumus. Be šios būtinos informacijos sutartinio žymėjimo pagalba galima informuoti apie kelių dangą.

Statant ženklus prie autokelių būtina suderinti su kelių policija. Policija savo ruožtu turėtų pasirūpinti įspėjamaisiais ženklais tuose keliuose, kuriais veda dviratininkų trasos, o taip pat prie dviratininkų ir intensyvaus eismo autokelių susikirtimų.

Techninis aptarnavimas

Nors dauguma turistų, išsiruošusių į kelionę dviračiais, apsirūpina svarbiausiais įrankiais bei atsarginėmis detalėmis, tačiau, ištikus rimtesniam gedimui, ne visada pavyksta jį pašalinti savo jėgomis. O nutraukti kelionę nesinori. Tad ką gi daryti tokiu atveju?
Deja, šiuo metu Ignalinoje nėra nei vienos dviračių remonto dirbtuvės. Artimiausia tokia dirbtuvė yra Utenoje. O tokių, kurios remontuoja visų rūšių dviračius, visoje Lietuvoje vos keletas. Palūšėje arba Ignalinoje įkūrus dviračių nuomos punktą, šis galėtų atlikti ir remonto dirbtuvės funkciją.

Dviračių nuoma

Vieną iš nuomos punktų reikėtų įkurti Palūšėje arba Ignalinoje, nes čia yra pagrindiniai parko "vartai". Kitas nuomos punktas galėtų būti Tauragnuose arba Utenoje. Įsteigus bent vieną dviračių nuomos punktą, išsispręstų pagrindinė vienadienių dviračių žygių problema ir techninio aptarnavimo klausimas. Dviračių nuoma galėtų užsiimti privačios struktūros. Jas privilioti turėtų palankios patalpų nuomos sąlygos ir lengvatiniai mokesčiai.